Convidando entre dos mundos
Keywords:
música, colonial, latinomericana, clásica, popular, music, classical, Latin AmericanAbstract
Sabemos por Howard Becker que la producción y circulación de productos musicales se rige por ciertas normas aceptadas por los mundos del arte. A este respecto nos interesan los campos de la música clásica o erudita y el de la música popular, teniendo en cuenta por supuesto que al interior de estos mundos hay una gran cantidad de divisiones y diferenciaciones. A pesar de ellas, ciertas normas prevalecen en todo el conjunto de géneros, públicos, y medios de difusión de cada uno de estos dos mundos. El presente trabajo quiere precisar el lugar que ocupa la música colonial latinoamericana proponiendo que, si bien es considerada hoy día música clásica, se comporta en gran parte de acuerdo con las pautas de la música popular.
ABSTRACT
Convidando Between Two Worlds
We know, thanks to the work of Howard Becker, that the making and circulation of musical products is regulated by certain rules that are accepted by the art worlds. In this regard, we are interested in the fields of classical or academic music and popular music, keeping in mind that within these worlds there are many divisions and differentiations. Despite them, certain rules prevail across all musical genres, audiences, and media outlets of each and both worlds. This article seeks out to specify the place that Latin American colonial music holds, by proposing that, although nowadays it is considers classical music, it behaves to a great extent accordingly to the norms of popular music.